wtorek, 26 lipca 2016

LATO Z REPORTAŻEM #5 Sroczka kaszkę warzyła...

Dzisiejsze polecenie reportażowe na wakacyjny czas jest dosyć osobliwe. W lato częściej wychodzimy na łono natury, spacery po parkach, lasach, łąkach, wyprawy na jezioro, rzekę, czy do puszczy, pogoda zachęca do wędrówek. Ale ile osób z nas będąc np. w lesie "słyszy" ptaki? (i to dosłownie) A pytanie numer dwa brzmi, kto potrafi rozróżnić gatunki ptaków po odgłosach? Takie zagadnienia porusza reportaż z gatunku przyrodniczo - ornitologicznego "Dwanaście srok za ogon" Staszka Łubieńskiego.
źródło zdjęcia oraz zakup online: wydawnictwo CZARNE 

Przyznaję się, że dopóki nie przeczytałam tej książki była ogromną ignorantką. Wstyd pogłębia fakt, że od 30 lat mieszkam jakieś 200 metrów od lasu, a śpiew ptaków towarzyszy mi każdego dnia. Jak to zwykle bywa, ludzka psychika wypiera to co jest oczywiste, a człowiek ignoruje to co ma na co dzień - rutyna. Książka "Dwanaście srok za ogon" przypomniała mi o tym, że piękno przyrody jest dostępne za oknem. 

Pierwszy raz usłyszałam wywiad ze Staszkiem Łubieńskim w Tygodniku kulturalnym odc. 12 z 20.05.2016. Byliśmy wtedy na Targach Książki w Warszawie i zobaczyliśmy to nagranie. Postanowiłam, że następnego dnia kupię "sroczki" i przywiozę z wyprawy. Nie zawiodłam się. 

Nie ukrywam, że na początku ciężko było mi się wgryźć w warstwę ornitologiczną. Opisy specjalistyczne są jednak pięknie okraszone dygresjami około tematycznymi. Można poznać oblicze pasji autora, jakim jest śledzenie gatunków ptaków w ich naturalnym środowisku. Są też zabawne fragmenty, kiedy spotyka ciekawych ludzi w drodze na miejsce obserwacji. Ja uświadomiłam sobie, że ten mały wycinek gatunków ptasich rodzin jaki poznaje się w szkole podstawowej jest ułamkiem procentowym ptaków, jakie nas otaczają. 

Polecam każdemu spacerowiczowi gdziekolwiek się nie znajdzie zaobserwowanie tego co jest dookoła. Jak kiedyś przeczytałam, "żeby zobaczyć, trzeba patrzeć", Staszek Łubieński udowadnia, że żeby usłyszeć, trzeba słuchać ptasich odgłosów. 

Książka jest jedną z serii wydanej przez wydawnictwo Czarne - MENAŻERIA. Jak pisze na stronie wydawnictwa: 
"Seria „Menażeria” to spojrzenie oczami ludzi na świat, którego ludzie są tylko częścią. Książki z tej serii, niektóre poważne, a inne dowcipne, wstrząsające, ale częściej wzruszające i zabawne, przybliżają życie zwierząt oraz ludzi, dla których przyroda to niezbędna część życia."

P O L E C A M !

                                                                 źródło obrazu : otop.org.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz